Friday, March 9, 2012

Desire To Change : Smile

Assalamualaikum, dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

Kali ni desire to change akan didendangkan dalam bahasa melayu rojak. Tulah, itulah pentingnye english education. Dah2, jangan nak banyak komplen, bace je. :P

2. Senyum

"Smile like the whole world is smiling at you."

Ini salah satu perkara yang saya ingin cuba terapkan dalam hidup. Even Rasulullah pun selalu senyum, walaupun dihina dan dicaci oleh orang Quraisy ketika menyebarkan Islam dahulu. Kenapa saya nak senyum? Sebab dengan senyum kita bolehlah mengorat awek2 yang hot2 diluar sana tu. Eh bukan2, sebenarnya, saya ingin dapat pahala, disamping dapat mengurangkan rasa stress belajar ni. Dan orang lain akan jadi cair sejuk bila pandang saya tengah senyum, tp jangan la senyum macam nak mintak pelempang, nnti kalo hang kena satg, jangan tanya pasaipa. Hahaha.



Pagi semalam, saya terkandas di klinik, ketika menunggu giliran sebelum menjalani pupil dilation eye exams (ni para doktor tahu la, saya tak igt la kamera ape die guna), terpandang seorang budak kecik ni tengah main pintu.

 budak kecil: jangan kacau nak tutup pintu ni! (bekeng sket la tone dia, tapi pintu dia nak tutup tu stuck kat kerusi saya duduk, hahahaha.)
saya: (alahai cutenye la, rambut dahla macam penyapu) eh mana boleh, nanti orang nak masuk *smile* \(^v^)/
budak kecil: ish, bisinglah... *lari mendapatkan ibunya*

ok, situasi di atas takde la bagi impact+motif+mesej sangat tapi walaupun tengah kegerunan nak undergoes eye exam tu, bila tersenyum tu macam hilang semua resah gelisah tu. alhamdulillah. haha. seriously, eyemo yg nurse tu titik sakit tahap maut wakeceksamalu, sampai saya tak boleh membaca & drive for a few couple hours. back then, i experienced how people with glasses are suffering. huhuhu.  ada lagi satu peristiwa ni. 

Pagi tadi pula, selepas kena injection for full blood profile (darah banyak gila nurse tu amik, rasa nak pitam je tengok, trypanophobia sket, name je anak doktor, haahahaha), biasalah, lepas inject tu, letak kapas dan selotep nmpk la setompok dua darah. Dan obviously la, muke tgh meneran tahan sakit, ternyata sangat2 la hensem mcm ni --->

then ade sorang budak ni tengah berjalan2, stop dan tengok saya. Macam "stop and stare". Pastu die nampak darah, dia back off setapak dua. Nak dikatakan, budak tu punya la takot, sampai lari kat mak dia.


saya pun tersenyum tengok gelagat budak ni. Dan masa tu la, rasa sakit tu macam takde pape, plus lps tu, bleh bajet cool lagi bila doktor gigi bagi bius kat gusi (serius sakit gile time cabut gigi ni, kena inject dkt2 gigi. sampai 2,3 jam kebasnye. masya-Allah). (T_T) hahaha. Ye, saya tahu, saya memang la cool, tak payah bajet2 dah lagi kan? hahahaha. *dush, gelabah la weh.*






antara kelebihan2 senyum:
1. sedekah
2. nampak hensem/cantik. hihihi.
3. change your mood
4. stay positive
5. relieve stress
6. dan lain-lain lagi.
walau sesakit mana pun cubalah untuk senyum. :)

”Belum pernah aku menemukan orang yang paling banyak tersenyum seperti halnya Rasulullah Shallahu ‘alaihi wa Sallam “. (Riwayat At-Tirmidzi)


no problemmo!

If you are feeling sad, try to smile, insya-Allah all the wonders will come into your heart and all the sorrow will flow away smoothly. insya-Allah. :)

 
awesomeness level: supersaiyatujuh


When I get sad, I stop being sad, and be awesome instead. True story.


bila tgh2 sakit2 cmni, boleh tolong cheer tak? hahaha. pada-Mu ya Allah aku berserah. :)

"O Allah, give me strength when I'm weak, nourish the seed of determination and endurance in facing my destiny, for I'm Your servant who needs Your presence every nano seconds I'm breathing."

my prayers, what's yours?

senyum, tak perlu kata apa-apa. contohilah Rasulullah. :)

credits to mama for spending the two days with me at klinik kesihatan putrajaya. really appreciate it. :)
Illaliqa'. Wassalam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...